søndag 9. mai 2010

Omtrekking av kjøkkenstoler

Dette trenger du:
- Saks
- Stoff
- Kniv
- Skumgummi
- Stiftemaskin (sånn til treverk)








Jeg kjøpte en skumgummimadrass på Jysk til 150kr som jeg skar til selv med kniv

Mål setet på skumgummien. Lurt å skjære puta en cm for stor rundt hele for når man strammer over må den dekke hele setet. Jeg skar på frihånd rundt hele puta med en tapetkniv en cm fra setet.


Så trimmet jeg den øvre kanten rundt hele puta på skrå for å få en jevnere overgang når jeg skulle stramme stoff over. Ble ikke sånn superjevnt, men når jeg senere strammet over stoff syntes ikke dette. Man kan også få dem ferdig kuttet på skumgummisentre.





Så la jeg sete med skumgummien på og målte stoff slik at det skulle gå rundt hele puta. Så klippet jeg til biten. Så festet jeg i alle sidene med stiftemasknien. Strammet GODT før jeg satte hver stift. Så kommer det vanskelige - hjørnene.





Festet med stifter hele veien ned på en side og på den motsatte siden. Dette er for at det skal sitte stramt før jeg begynner å brette. Så strammet jeg til rett ut, slik som på bildet.









Så tok jeg hjørnet og la det langs med siden jeg IKKE har stiftet, slik som på bildet. Det blir det samme som man gjør når man pakker inn en gave i gavepapir.









Så la jeg hjørnet opp på puta og sørget for at det var stramt og lite skrukker, så festet jeg med stifter. Dette gjentokk jeg i alle hjørner. Pass på at alle hjørner "peker samme vei" for at det skal se likt ut.










Resultatet ditt bør bli noe som dette. Når du er ferdig går du over å strammer alt, og fest med mange stifter rundt hele, spesielt i bretten.









Slik ble puta mi til slutt! Har du noen spørsmål, spør i kommentarboksen. Legg igjen blogg eller mail så jeg kan svare deg:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar